Cara cepatkan bayar hutang rumah

Advertisemen
Salam Sejahtera,

Anda semua hendak mengetahui cara cepat habiskan hutang rumah? Cara ini banyak diceritakan di dalam buku-buku yang berkaitan dengan 'property investment' dan saya telah pun mempraktikkannya untuk salah sebuah rumah sewa saya. Hasilnya.. dapat jugakla saya mengurangkan faedah yang dikenakan pada hutang saya tu.

Sebelum saya bagitahu, saya bertanya.. anda perasan  yang dalam setahun ada berapa minggu? Ya..52 minggu dan kalau 52 minggu ni ditukarkan kepada bulan, ianya akan menjadi 13 bulan dalam setahun. Cuba anda bayangkan instalment rumah yang anda bayar setiap bulan tu ditukarkan kepada setiap 2 minggu sekali, apa akan jadi? Eh..janganlah kalau instalment anda tu RM400, tiap 2 minggu anda bayar banyak tu jugak memang cepat habis tetapi setiap 2 minggu, anda bayar RM200 (separuh dari jumlah instalment korang).

Memang kalau ikut logiknya anda bayar jumlah yang sama tapi sebenarnya setiap tahun anda sebenarnya terlebih bayar sebulan instalment. Amacam? Betul tak dan kalau ikut buku yang saya pernah baca, penulis tu bagitau yang cara ni secara tak langsung akan memendekkan hutang rumah anda sebanyak 3-4 tahun. Macamana boleh jadik camtu? Sebabnya.. interest loan rumah kita tu yang dicaj mengikut baki hujung bulan dan kalau setiap tahun baki kita dah terkurang sebanyak sebulan instalment, maka hutang anda pun akan habis cepat sebab interest yang dicajkan tu dah banyak berkurangan.macam.. mudah kan?

TIPs : Cuba elakkan pembayaran melalui kaedah standing instruction atau autodebit kalau korang nak ikut cara ni.

Inginkan ilmu cara pelaburan hartanah tanpa modal?

Membership Planet Jutawan Hartanah

Advertisemen

Disclaimer: Gambar, artikel ataupun video yang ada di web ini terkadang berasal dari berbagai sumber media lain. Hak Cipta sepenuhnya dipegang oleh sumber tersebut. Jika ada masalah terkait hal ini, Anda dapat menghubungi kami disini.
Related Posts
Disqus Comments